Zajęcia dla dzieci autystycznych w bibliotece
Dnia 12 kwietnia 2016 roku w Filii nr 1 Biblioteki Publicznej Gminy Wejherowo przy ul. Reja 9 w Bolszewie, odbyły się pierwsze zajęcia grupowe dla dzieci z zaburzeniami autystycznymi w wieku 4-7 lat. Dzieciom towarzyszyli rodzice. Zajęcia te miały charakter organizacyjny i zapoznawczy, trwały 1,5 godziny. Uczestnikami było 8-mioro dzieci wraz z opiekunami, Dyrektor Biblioteki Publicznej Gminy Wejherowo – Janina Borchmann, mgr Magdalena Szyguła – terapeuta i prowadząca zajęcia, wolontariuszki.
Dyrektor Janina Borchmann rozpoczęła zajęcia powitaniem i przedstawieniem prowadzącej i wolontariuszek, a następnie przedstawiła ogólny zarys i cel spotkań. Na potrzeby zajęć zostały zakupione różne pomoce dydaktyczne i terapeutyczne tj.: książki, karty pracy, zabawki, sprzęt do ćwiczeń dużej motoryki i elementów integracji sensorycznej, program komputerowy Autilius, i inne.
Prowadząca zajęcia Magdalena Szyguła, przedstawiła ogólny program zajęć, po czym rozpoczęła obserwacje dzieci i rozmowy indywidualne z rodzicami, zostały też rozdane kwestionariusze informacyjne dotyczące zaburzeń dzieci, które powinni wypełnić rodzice. Do kwestionariuszy należy dołączyć opinie i orzeczenia i dostarczyć prowadzącej.
Dzieci mogły pobawić się, oswoić z otoczeniem i z osobami nowymi, a także poćwiczyć na sprzęcie dostosowanym do ćwiczeń dużej motoryki i sensoryki.
Oprac. Magdalena Szyguła
RAMOWY PROGRAM ZAJĘĆ OGÓLNOROZWOJOWYCH
W BIBLIOTECE PUBLICZNEJ GMINY WEJHEROWO W BOLSZEWIE UL. REJA 9 W BOLSZEWIE
I. Założenia organizacyjno – programowe:
1. Zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci od 4 do 7 lat z autyzmem oraz dzieci z zaburzonym rozwojem emocjonalnym, psychoruchowym, z trudnościami w uczeniu się, z problemami funkcjonowania w grupie rówieśniczej.
2. Spotkania odbywają się raz w tygodniu od 12.04.do 28.06. 2016 r.
3. Jednostka terapeutyczna trwa 1,5 godziny
4. Ilość zajęć: 11
5. Forma pracy – grupowa z uczestnictwem jednego rodzica/opiekuna każdego dziecka
6. Liczba uczestników zajęć: 8
II. Cele programu
1. Integracja grupy
2. Nauka umiejętności przebywania w grupie oraz opanowania umiejętności wspólnej zabawy i pracy
3. Wdrażanie do przestrzegania norm i zasad obowiązujących w pracy zespołowej
4. Wspieranie rozwoju w aspekcie społecznym, emocjonalnym, psychoruchowy
5. Niwelowanie napięć emocjonalnych
6. Kształtowanie pozytywnej samooceny
7. Stwarzanie okazji do odnoszenia sukcesu
8. Wyzwolenie potencjalnych możliwości i zainteresowań dziecka oraz wzmacnianie jego mocnych stron poprzez system nagród
9. Wygaszanie zachowań niepożądanych poprzez ignorowanie ich
10. Kształtowanie percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo – ruchowej i orientacji przestrzennej
11. Kształtowanie percepcji słuchowej, koordynacji słuchowo ruchowej
12. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej
13. Usprawnianie umiejętności koncentracji uwagi
14. Usprawnianiu funkcji motorycznych zarówno motoryki dużej i małej oraz zdolności manualnych
15. Wspomaganie rozwoju mowy i komunikacji
16. Usprawnianie narządów mowy poprzez ćwiczenia ortofoniczne, oddechowe, swobodne wypowiedzi, rozwijanie głosu, kształtowanie słuchu fonetyczno-fonematycznego
17. Zdobywaniu i poszerzaniu wiedzy z otaczającego świata
18. Nauka wielozmysłowego poznawania otoczenia
III. Metody pracy
* Terapia behawioralna, która ma na celu wzmacnianie zachowań pożądanych, redukowanie zachowań niepożądanych, kształtowanie u dziecka jak największej liczby zachowań adaptacyjnych, które rozwiną jego niezależność i umożliwią mu efektywne funkcjonowanie w środowisku.
* Metoda Ruchu Rozwijającego – rozwija za pomocą ruchu świadomość własnego ciała i przestrzeni, którą dzielimy też z innymi osobami, a przez to uczy nas nawiązywania bliskiego kontaktu; stymuluje rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy dziecka
* Metoda Integracji Sensorycznej – to metoda dzięki której dziecko jest w stanie odczuwać, rozumieć i przetwarzać informacje dostarczane przez zmysły z otoczenia oraz własnego organizmu. Ma ona na celu usprawnić: koordynację wzrokowo-ruchową, grafomotorykę, percepcję słuchową, wzrokową, dostarczyć kontrolowanych bodźców sensorycznych oraz poprawić rozwój ruchowy.
* Metoda Terapii Ręki – ma na celu usprawnianie motoryki małej, poprawić pracę palców i ręki, dostarczyć wrażeń czuciowych i dotykowych, poprawić sprawność całej kończyny górnej, koordynację pomiędzy dłońmi, usprawnić umiejętność celowego chwytania, wzmocnić siłę dłoni oraz polepszyć pisanie i rysowanie przez dziecko.
* Metoda Dobrego Startu – wszechstronnie wspomaga rozwój psychoruchowy dziecka przez jednoczesne rozwijanie funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, dotykowo – kinestetycznych i motorycznych oraz ich współdziałania, czyli integracji percepcyjno – motorycznej
* Metoda Kinezjologii Edukacyjnej Paula Dennissona – to ćwiczenia ruchowe, które integrują i pobudzają pracę ciała i umysłu, wpływają na obniżenie poziomu stresu, ułatwiają proces uczenia się, usprawniają percepcję wzrokowo ruchową i słuchowo ruchową, wpływają na poprawienie pamięci długo i krótkoterminowej, wzmocnienie koordynacji i współpracy półkul mózgowych, ułatwiają rozwój abstrakcyjnego myślenia, wspomagają pozytywne nastawienie i równowagę emocjonalną.
* Techniki relaksacyjne i dziecięce masażyki, zabawy muzyczne
* Metoda zabawy
* Bajkoterapia – dostarcza wiedzy potrzebnej do efektywnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych emocjonalnie, celem bajek jest zniwelowanie lęku, wzmacnianie poczucia własnej wartości, uczenie pozytywnego myślenia, zmierzenie się z trudnościami i poszukiwanie rozwiązań.
* Muzykoterapia – dźwięki oddziałują na fizyczny ustrój człowieka, ale działają też na emocje, wpływa na redukcję lęku, niepokoju, zwiększenie poczucia bezpieczeństwa, ujawnienie i rozładowanie zablokowanych emocji a także uczy odpoczynku i relaksacji
* Arteterapia – terapia przez prace ręczne; usprawnia motorykę małą, grafomotorykę, koordynację wzrokowo – ruchową i koncentrację uwagi
Zajęcia prowadzą Pani Magdalena Szyguła z Centrum Rozwoju Dziecka oraz dwie nauczycielki.
Janina Borchmann
Dyrektor BPGW