Zajęcia teatralne dla uczniów Powiatowego Zespołu Kształcenia Specjalnego w Wejherowie
w ramach projektu „Teatr dla życia” organizowane przez Publiczną Bibliotekę Gminy Wejherowo
w Bolszewie w roku szkolnym 2015/2016
Na zajęcia teatralne 15–cioro uczniów klas gimnazjalnych z naszej szkoły uczęszczają od października 2014 roku. Spotykamy się co najmniej raz w miesiącu. W zeszłym roku szkolnym z klasą III (8 uczniów) na zajęciach uczestniczyła Pani Ryta Leszczyńska i z klasą II (8) – Celina Szachowska. W bieżącym roku szkolnym z klasą II (8) Pani Mirosława Mazurkiewicz i klasą III (7) – Celina Szachowska.
Wspaniale przygotowane zajęcia, dostosowane do możliwości uczestników i przemyślany tok warsztatów prowadzą Pani Anna Miller i Pan Ludwik Lubieński. Poprzez muzykę, taniec, swobodny ruch, wszelkie materiały, czy takie przedmioty jak: gazety, sznurek, krzesła, obręcze, balony i inne, wykorzystują wszelkie możliwości naszych uczniów. Na pytanie prowadzących, co dają takie zajęcia naszym podopiecznym, moglibyśmy wymieniać bardzo długo.
Przede wszystkim udział uczniów w zajęciach jest sposobem na kształcenie ich zainteresowań, zamiłowań i zapotrzebowania na kontakt ze sztuką. Jest również okazją do uzupełniania różnego rodzaju deficytów rozwojowych wynikających m.in. z upośledzenia umysłowego. Uczestniczą zarówno osoby nieśmiałe, zahamowane, jak też nadpobudliwe psychoruchowo, z wadami wymowy, zaburzeniami sprzężonymi, ruchowymi, czy innymi niepełnosprawnościami. Poprzez wspólną zabawę i pracę rozbudzają to, co jest indywidualne, niepowtarzalne w każdym uczniu, ukazują dobre strony jego osobowości. Praca teatralna integruje różne obszary aktywności młodego człowieka poprzez słowo, gest, ruch, taniec, muzykę. Takie zajęcia, to naturalne stworzenie warunków do swobodnej realizacji tych form ekspresji. Najważniejsze jest jednak ujawnianie twórczych możliwości uczestników i wykorzystanie ich niezwykłych i odmiennych talentów w kontakcie ze sztuką.
W czasie zajęć pogłębia się też nasza znajomość z uczniami. Jest to okazja do poznania ich marzeń, zamierzeń, codziennych zmartwień i kłopotów, sposobu reagowania w różnych sytuacjach. Łatwiej nam nauczycielom, rozwiązać problemy wychowawcze z uczniami, dotrzeć do ich problemów, które wcześniej nie umieli nawet nazwać, niekiedy nie byli świadomi ich wagi i wpływu na ich zachowanie. Zajęcia teatralne są znakomitym treningiem emocji, zachowań społecznych oraz innych sprawności niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania w środowisku.
Teatrzyk jest również szansą na odniesienie sukcesu przez osoby mające trudności wykazaniem się w innych dziedzinach. My, często odkrywamy prawdziwe talenty aktorskie, a nasi podopieczni przeżywają poczucie spełnienia, bycia kimś znaczącym i zdolnym do dokonywania wspaniałych rzeczy. Rozwijają kreatywność, samoocenę, kondycję fizyczną, wiedzę i emocjonalność. Nasi uczniowie w wyjątkowy, niezwykły sposób wyrażają swoje działania na zajęciach teatralnych. Poprzez zastosowanie różnych technik i form pracy uczą się wyrażania samego siebie, swoich myśli i uczuć. Przekazują, na miarę swoich możliwości, własny, jedyny i niepowtarzalny sposób postrzegania świata. Co nie rzadko jest dla nas nauczycieli miłym zaskoczeniem.
Zauważyliśmy, że łatwiej radzą sobie z sytuacją stresową. Na przedstawieniach szkolnych są bardziej odważni, pewni siebie, mają większe poczucie wspólnej odpowiedzialności, samodyscypliny i koncentracji uwagi. Uczniowie uświadamiają sobie, jak mogą dążyć do celu, uwierzyć w siebie i jak poradzić sobie w trudnych sytuacjach.
A teraz chciałabym przytoczyć słowa, jak nasi uczniowie zdefiniowali słowo Teatr:
„Teatr to ciekawa kraina tworzenia, specjalnie i twórczo przygotowanego oszustwa. W teatrze musi być aktor i widz. Najpierw aktor oszukuje siebie, że jest przedmiotem, czy daną postacią, w którą się wciela. Następnie oszukuje widza, że jest tym, kim jest. Niekiedy widz zgaduje, kogo aktor chce nam przedstawić. I to jest wspaniała zabawa zwana teatrem.”
W imieniu uczniów i nauczycieli Pani Szachowska serdecznie podziękowała prowadzącym warsztaty – Pani Ani i Panu Ludwikowi – za ich dobroć, radość, łagodność, pomysłowość, przekazanie wiedzy o teatrze, wprowadzenie nas w niekonwencjonalny sposób do krainy twórczości i inspiracji.
Pani Dyrektor biblioteki Janinie Borchmann za zorganizowanie i umożliwienie nam uczestniczenia w projekcie „Teatr dla życia”, stworzenie wspaniałych warunków i atmosfery do radosnej i twórczej zabawy.
Dyrekcji Powiatowego Zespołu Kształcenia Specjalnego Pani Małgorzacie Woźniak, Joannie Kandzora i Mirwinie Kotowskiej za zgodę na udział w projekcie i zorganizowanie dowozów na warsztaty do biblioteki w Bolszewie.
Oprac. Celina Szachowska – Nauczyciel PZKS